måndag 14 juni 2010

Pest eller kolera?

Med tanke på kommentarena i "Bilder från träningen" inlägget kom jag och tänka på ett par saker.

Jag vet att Leo har rejält med övervikt och vi kämpar med det, tycker dock det är lite lustigt att folk inte kan hålla sig ifrån att säga det.. Jag skrev ju till o med i inlägget några saker som jag ville klargöra, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka kommentaren.

Hur som helst =), det är ett jäkla pusslade att ha en lättfödd häst. Det tar ju ett tag innan man lär känna en individ och även om jag visste om att han har lätt för att lägga på sig så var det ju svårt att förutse att han skulle braka iväg så mycket. Man ska räkna foderstat, men kan samtidigt inte se sig blind på den utan måste gå efter individ och behov. Vi fick ett hö med perfekta värden, men inte för mina lättfödda tyvärr. Och lägger man ihop det och den smällkalla vintern så gick han upp som en raket :/  Hade jag haft ridhus eller varit eskimå så visst, då hade jag kunnat hållt igång han hela vintern.

Man vill ju att hästen ska få sitt tuggbehov tillfredsställt, och en idé är ju att fodra med halm också. Det hade jag gladeligen gjort om jag fått tag på något bra! Dammigt och i ett fall mögligt foder är inget jag vill erbjuda djuren.

Så visst, han har fått för mycket av det goda helt enkelt, och det är svårt att bli av med överflödet tyvärr. Det går inte att banta en häst genom att ta bort större delar av maten, som jag vet vissa gör tyvärr. Visst, ser man fram emot kolik, beteendestörningar magsår och när kroppen ställer in sig på svält och börjar nalla av muskler och till slut står man där med ett benrangel... ok då ska det gå långt, jag vet men vissa gör verkligen så..galet!

Så nu är det bara att jobba jobba och åter jobba! Lättfödd som svårfödd, vi alla kämpar lika mycket! I båda fall är det ett evigt pussel..

Jag bara kände att jag måste skriva något...jag är väl lite känslig efter att ha haft ett psyko efter mig som bara var ute efter att förstöra....old story...jag kanske berättar om det nångång.. Hästfolk kan vara riktigt elaka..

Lättfödd eller svårfödd? Pest eller kolera? Vad väljer du?

Kram


Leo samma dag som han kom hit, sommar-09


Leo sommar-09


Leo hösten-09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar