tisdag 15 juni 2010

Ankyloserande Spondylit (Bechterews)

Var till läkaren idag och äntligen har jag fått en diagnos, ingen kul sådan men ändå.. Jag har alltså Ankyloserande Spondylit (AS) även kallad Bechterews, och är  lite snabbt förklarat en inflammatorisk sjukdom som huvudsakligen angriper lederna iryggraden och orsakar svåra ryggsmärtor och stelhet. Ankylos betyder att man får stelhet, eller oftare, sammanväxning i leder. Från grekiskans ankylsis, som betyder stelnad led. Jag vet knappt själv än vad det innebär eller hur det kommer att bli..men som jag fattat det har man inflammationer i ryggrad, SI leden, och när dom läker växer ben utåt sidorna och ibland växer kotorna ihop.. Jag har redan två kotor som vuxit samman i halsryggen :(

Han sprutade in smärtblockare och cortison i några muskelfästen/muskler, och guuud va skönt!! Nu minns jag näästan hur det känns att inte ha ont =) Nu har jag ju ont på flera andra ställen än där han behandlade så helt OK känns det ju naturligtvis inte..+ att jag nog är inne i ett skov nu för jag är så jäkla trött bläää!

Dags att dona ordning för kvällen, kram


1 kommentar:

  1. Nä man blir väl inte de e hehe ;) Jaa tur är väl de.. men de e ju lite skoj med lite nytt med haha.

    Ja men vänta tills ja fått paket nu från dom igen för din faceprimer va på väg denna gång så får du den samtidigt :D

    SvaraRadera